Według deklaracji PKP do końca 2023 roku ma zostać zmodernizowanych lub całkowicie wybudowanych na nowo 186 dworców kolejowych. Jest to program szerszej restrukturyzacjitrwającej w PKP.
Jedną z pierwszych inwestycji, które mają zostać oddane do użytku, stanowi dworzec w Pruszkowie. Zostanie on odrestaurowany i unowocześniony za 9,7 mln złotych, a pierwsi pasażerowie skorzystają z odnowionego obiektu pod koniec 2018 roku. Obecnie rozpoczęto już procesy inwestycyjne dla 164 dworców pod opieką PKP. Docelowo program ma kosztować miliard złotych.
Oprócz modernizacji dworców w PKP planowane są również nakłady kapitałowe na tabor kolejowy. PKP Intercity ma zamiar nabyć 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wyremontować i wprowadzić do użytku wcześniej zakupionych pociągów ED-74. Z kolei przewoźnik Polregio zapowiada zakup 238 nowych pociągów, a Koleje Mazowieckie 71 składów za kwotę 2,2 mld złotych.
Każdej z tych inwestycji powinien zostać zapewniony odpowiedni poziom ochrony, poprzez odpowiednio dopasowaną ofertę z zakresu dozoru wizyjnego. Z myślą o specjalistycznych zastosowaniach w transporcie kolejowym, firma Axis przygotowała zestaw dedykowanych rozwiązań.
Koniec monitoringu manualnego
Jednym z najważniejszych rozwiązań proponowanych przez Axis jest zautomatyzowanie dozoru wizyjnego. Według danych pozyskanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UTIP) skupiające 1500 firm i organizacji z 96 krajów na świecie, wciąż najpopularniejszą metodą monitorowania obiektów i taboru jest oglądanie obrazu z kamer przez człowieka. Jedna z firm członkowskich oświadczyła, że w ramach jednego systemu dozoru wizyjnego znajduje się 22 tys. kamer, a wszystkie są kontrolowane ręcznie. Ze względu na ograniczenia ludzkiej percepcji możliwość skutecznej obsługi tak rozległego systemu przez ludzi jest dużym wyzwaniem.
Z tego względu rosnącym zainteresowaniem cieszy się analiza obrazu w czasie rzeczywistym. Większość firm przynależących do UTIP zdaje sobie sprawę, że tego typu oprogramowanie sprzężone z kamerami można wykorzystać do wykrywania nieautoryzowanych wtargnięć na teren zastrzeżony dla pracowników, wejść na tory lub detekcji ognia i dymu. Jednak tylko niecałe 20% przesiębiorstw jest już dziś gotowych, by sięgnąć po takie rozwiązania.
Mgnienie oka szybciej
Analityka w czasie rzeczywistym to jednak znacznie więcej niż tylko wykrywanie dymu czy aktów wandalizmu. W ciągu ostatnich dwóch lat 490 Brytyjczyków odebrało sobie życie poprzez skok pod pociąg. Każda taka sytuacja stanowi ogromną tragedię zarówno dla rodziny samobójcy, jak i dla maszynisty prowadzącego pociąg, który nieumyślnie odbiera komuś życie wykonując swoje obowiązki.
Samobójcy spowodowali także straty w wysokości 67 milionów funtów wywołane opóźnieniami i wynikającymi z nich karami. Z podobnymi wyzwaniami mierzą się operatorzy kolejowi na całym świecie – w 2015 roku na terenie Unii Europejskiej ponad 3 tys. osób odebrało sobie w ten sposób życie.
Według danych firmy Axis samobójcy na kolei zachowują się w charakterystyczny, łatwy do wychwycenia dla kamery sposób – przez około 30 minut obserwują tory i szukają dogodnego miejsca. Z tego względu dużo czasu spędzają w miejscach, gdzie zazwyczaj podróżni się nie zatrzymują.
W tym kontekście szczególnie pomocna jest opracowana przez firmę Axis technologia Lightfinder, która umożliwia obserwację terenu nawet przy wyjątkowo słabych warunkach oświetlenia. Pozwala ona skuteczniej obserwować elementy obiektu i infrastruktury zazwyczaj niewidoczne z powodu ciemności, na przykład wejścia do tuneli lub nieoświetlone końce peronu.
Dzięki zastosowaniu technologii Axis możliwe jest odpowiednio wczesne wykrycie osoby o podejrzanym zachowaniu i wysłanie do niej kogoś z obsługi stacji z pomocą. Tym samym mądre zastosowanie nowoczesnej technologii pozwala chronić nie tylko drogie i czasochłonne inwestycje przed zniszczeniem i wandalizmem, ale również zapobiegać największym tragediom, wobec których tradycyjny system dozoru wizyjnego jest bezradny.
Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zastanawia Cię, w jaki sposób system dozoru wizyjnego może poprawić bezpieczeństwo na stacjach kolejowych? Pobierz poradnik!