Handel detaliczny

Każdy klient się liczy – analityka dla sklepów dzięki Axis

Dzięki zainstalowaniu kamer możliwe jest zautomatyzowane liczenie klientów, badanie ich ścieżek zakupowych oraz znacznie skuteczniejsze przeciwdziałanie przestępczości na terenie sklepu.

Wartość polskiego rynku FMCG w 2016 roku wyniosła 255 mld złotych, co oznacza wzrost o 4,3% w stosunku do roku 2015.

Według danych firmy PwC (dawne PricewaterhouseCoopers) w Polsce dominują sklepy o niewielkiej powierzchni handlowej. Spośród wszystkich podmiotów obecnych na rynku punkty o powierzchni do 400 metrów kwadratowych stanowią 96,6% i odpowiadają za 57,1% dostępnej powierzchni handlowej.

Większe sklepy (od 400 do 1000 m kw.) odpowiadają za 15,5% polskiej powierzchni handlowej. Punkty liczące od 1000 do 2500 to 10,3%, a te większe niż 2500 metrów kwadratowych, choć to jedynie 0,3% punktów handlowych, odpowiadają za 17,1% polskiej powierzchni handlowej.

Wraz ze wzrostem powierzchni sklepu zwiększa się ilość wyzwań z jakimi musi liczyć się właściciel. Równocześnie dostępne są coraz nowocześniejsze rozwiązania technologiczne skonstruowane z myślą o tym segmencie.

Liczenie gości

Z punktu widzenia handlu detalicznego jednym z kluczowych wyzwań jest liczenie klientów przychodzących do obiektu. Bez takiej wiedzy właściciele nie są w stanie analizować wskaźników takich jak przychód z pojedynczego klienta, średnia wartość koszyka czy wpływ promocji na zyski.

Dzięki zastosowaniu kamer Axis Communications, z wbudowanym oprogramowaniem autorstwa firmy TOP-KEY, możliwe jest automatyczne liczenie odwiedzających. Z tego rozwiązania skorzystało centrum handlowe Futura Park w Krakowie. Zarządzający obiektem Neinver potrzebował informacji nie tylko o liczbie osób wchodzących i wychodzących z centrum, ale również danych na temat ich ścieżek oraz przemieszczania się. Ważna była również możliwość swobodnego generowania raportów w odpowiedzi na bardziej szczegółowe zapytania.

– Od systemu liczenia klientów wymagaliśmy dokładnych i rzetelnych danych, istotna była także integracja z systemem parkingowym – mówi Robert Sepioł, Site Facility Manager Parku Futura. – Wdrożony system spełnia nasze wymogi i założenia.

Firma Axis dostarczyła narzędzia pozwalające liczyć zarówno klientów, jak i samochody na parkingu, co pozwala skuteczniej kontrolować liczbę osób udających się do centrum handlowego. System zapewnia zarówno zapis danych, jak i ich archiwizację oraz eksport do zewnętrznej hurtowni danych w Hiszpanii.

Wielofunkcyjne wykorzystanie kamer w sprzedaży detalicznej

Wzmocnić zarządzanie i marketing

Kamery mogą służyć nie tylko do liczenia i kontroli klientów, ale również do usprawnienia działania samego sklepu. Chińska sieć AP International zarządza siecią sklepów sprzedających designerskie i kolorowe serwetki. Firma ma stałych klientów w Europie, USA oraz Australii i w związku z tym potrzebowała narzędzia skutecznej kontroli jakości na każdym etapie sprzedaży.

Aby skuteczniej obsługiwać swoich klientów, firma zdecydowała się na zainstalowanie kamer w 18 flagowych sklepach, między innymi w Pekinie, Szanghaju i Chengdu. Obraz ze sklepów przekazywany jest do centrali firmy w Fujian.

– Kamery Axis zapewniają znacznie lepszą jakość obrazu niż inne dostępne modele, dzięki czemu pozwalają lepiej kontrolować rozproszoną sieć naszych placówek – wskazuje Wang Shanquian, dyrektor AP International.

Bezpieczeństwo

Kamery pozytywnie wpływają również na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sklepach. O znaczeniu jakości obrazu przekonała się sieć francuskich hipermarketów E.Leclerc. W dotychczas używanych kamerach konieczne były 2 godziny pracy, by uzyskać na tyle ostry obraz, by możliwe było rozpoznanie numeru rejestracyjnego samochodu.

– Musieliśmy pilnie poprawić nasz system, aby zapewnić sklepom bezpieczeństwo. Właśnie dlatego zwróciliśmy się po narzędzia Axis – komentuje Joel Grisey, Maintenance Supervisor w sklepie E.Leclerc w Fosses, w którym dokonano modernizacji.

Nowy system pozwolił sklepowi znacznie skuteczniej współpracować z policją przy identyfikowaniu i łapaniu przestępców. System okazał się na tyle skuteczny, że E.Leclerc zapowiada jego rozbudowę i wzbogacenie możliwości o automatyczne powiadamianie policji w przypadku nocnych włamań.

Chcesz się dowiedzieć jakie jeszcze możliwości zapewniają kamery Axis branży handlu detalicznego? Zastanawia Cię, co jeszcze może zyskać Twój biznes dzięki wykorzystaniu kamer Axis? A może interesuje Cię, jakie narzędzia analityczne ma do dyspozycji współczesny handel detaliczny? Zobacz film i pobierz poradnik!

Pobierz poradnik, na temat profesjonalnych rozwiązań dla handlu detalicznego, z zakresu sieciowych systemów wizyjnych

Zarejestruj się lub zaloguj, by uzyskać dostęp do materiału.

Podziel się:
Rozumiem, że ta strona używa ciasteczek (cookies).
Rozumiem