Napady, pobicia, akty wandalizmu, kradzieże to codzienność w transporcie publicznym. Dzięki zastosowaniu narzędzi monitoringu Axis można znacznie ograniczyć tego typu wydarzenia oraz skutecznie znaleźć ich sprawców.
Według regularnie publikowanego biuletynu informacyjnego ZTM, w czerwcu 2017 roku doszło do 128 przypadków dewastacji pojazdów komunikacji miejskiej w Warszawie. Na skutek chuligańskich wybryków uszkodzono 35 tramwajów, 90 autobusów, 1 wagon metra oraz 2 wagony Kolei Miejskiej.
Dodatkowo na terenie Warszawy odnotowano 1002 przypadki niszczenia przystanków, między innymi wyrywanie i uszkadzanie słupków, wybijanie szyb, łamanie ławek oraz dewastację wiat. Niszczone były także stacje metra oraz węzły przesiadkowe. Sumarycznie ZTM odnotował straty, których usunięcie kosztować będzie warszawski samorząd 98 878,59 tys. zł, z czego 10 436,86 zostanie wydane na naprawę wagoników i stacji Metra Warszawskiego, a 87 361,73 na naprawę przystanków, autobusów i tramwajów.
Terroryzm w autobusie
Akty wandalizmu to niestety jedynie czubek góry lodowej, jaką stanowią potencjalne zagrożenia dla transportu publicznego. Oprócz wandalizmu i przestępstw, transport publiczny jest atrakcyjnym celem dla terrorystów.
Według danych START (National Consortium for the Study Of Terrorism and Responses to Terrorism działające w ramach Uniwersytetu Maryland) między 1970 a 2014 rokiem dokonano 7400 zamachów terrorystycznych, których celem była infrastruktura transportu publicznego, wliczając w to lotniska. Na terenie Belgii ataki na tego typu obiekty stanowiły 16,3% wszystkich aktów terroryzmu.
Co więcej, w 61,6% zamachów terrorystycznych związanych z atakami na infrastrukturę transportową napadano na autobusy komunikacji miejskiej (raport nie wliczył do zestawienia ataków na autobusy z turystami).
Zamachy terrorystyczne w transporcie publicznym niosą ze sobą również znacznie większe ryzyko dużej liczby ofiar śmiertelnych. W 1,6% tego typu zamachów ginie więcej niż 25 osób, podczas gdy dla innych celów wartość ta wynosi 1,3%.
Bezpieczeństwo transportu publicznego - Co może się zdarzyć w ciągu dnia?
Zawsze czujni
Ze względu na te zagrożenia, coraz większą rolę odgrywają systemy monitoringu montowane na przystankach oraz w pojazdach komunikacji miejskiej. Istotne jest nie tylko samo nagrywanie zdarzeń, liczy się również możliwość szybkiego reagowania na incydenty oraz odpowiadania na pojawiające się zagrożenia.
– Niemal 2/3 ankietowanych wykorzystuje kamery sieciowe jako element swojego systemu kontroli, a nieco ponad połowa (52%) korzysta z rozwiązań hybrydowych, które powstają poprzez połączenie kamer cyfrowych oraz analogowych. Jedynie 25% respondentów wciąż opiera swoje bezpieczeństwo na zastosowaniu kamer analogowych – mówi Patrick Anderson, Director Business Department z firmy Axis. – Jednak 85,3% ankietowanych rozważa wprowadzenie kamer sieciowych w najbliższej przyszłości.
Zdaniem przedsiębiorstw przebadanych przez firmę Axis wprowadzenie monitoringu pozwoliło znacznie poprawić bezpieczeństwo transportu publicznego. Z badania "Video Surveillance in Public Transport" wynika, że przestępczość spadła o 70% a liczba osób, które odniosły rany w komunikacji publicznej spadła o 32%. Jednocześnie poczucie bezpieczeństwa u pasażerów wzrosło nawet o 78% a realnie o 76%.
Rozwiązania Axis dla komunikacji publicznej
Z tego powodu z rozwiązań firmy Axis, przede wszystkim z kamer oraz oprogramowania do zarządzania nagraniami, korzystają największe metropolie na świecie. Urządzenia Axis zamontowano, między innymi w 2100 madryckich autobusach wożących rocznie ponad 425 milionów pasażerów. Jakość produktów Axis docenił także MVG, operator pociągów przewożących rocznie 500 milionów pasażerów na terenie Monachium.
– Oprócz czynnika odstraszającego, czyli ograniczania przestępczości, nadzór wizyjny jest również nieocenionym narzędziem w pracach dochodzeniowych i identyfikacji sprawców – komentował Harald Pickert, dyrektor ds. walki z przestępczością w monachijskiej policji.
Produkty firmy doceniono również w Chinach, gdzie na wszystkich 20 stacjach metra w Ningbo zamontowano kamery wizyjne Axis. Z urządzeń zadowoleni są także użytkownicy publicznej sieci trolejbusów w ekwadorskim Quito.
– Wdrożone rozwiązanie zwiększyło bezpieczeństwo całego systemu transportu – komentuje Franklin Caranqui, koordynator techniczny w urzędzie transportu publicznego miasta Quito. – Usprawniona została eksploatacja taboru. Jesteśmy także ostrzegani o zdarzeniach, które mogą wpłynąć na jego funkcjonowanie i bezpieczeństwo – podsumowuje.